Kennissessies
Elke kennissessie (30 minuten) wordt gegeven door een FM-professional die vanuit zijn eigen expertise visie, kennis en ervaringen deelt.
1.1 & 2.3 Escaperoom: Escape the Waste
De meeste mensen vinden het scheiden van afval een saai onderwerp. Maar mensen produceren heel veel afval, meer dan 490 kilo per jaar waarvan 60% gescheiden wordt. Eigenlijk is iedereen zijn eigen afvalcoach. Toch gaat afval scheiden te vaak mis. Reden? Afval scheiden is een kunde en vraagt om kennis.
Tijdens jouw reis in deze unieke 'Escape the waste'-Escape Room gaat het niet alleen om kennis maar vooral om kunde. Aan de hand van uitdagende opdrachten, puzzels en raadsels ervaar je (samen met anderen) hoe het is om van grondstof tot afval te komen. Maar vooral ook wat er moet gebeuren om de circulaire transitie te maken.
1.2 & 4.2 Razendsnelle groei Just Eat Takeaway.com, wat vraagt dat van FM & vastgoed?
Spreker: Robin Hulsbos | Just Eat Takeaway.com
Just Eat Takeaway.com, in Nederland bekend als Thuisbezorgd.nl, is sinds de oprichting in 2000 uitgegroeid tot een wereldwijd opererende organisatie (26 landen, 30 locaties, totaal 125.000 m2). De snelle internationale expansie brengt voor de afdeling FM en Real Estate tal van uitdagingen met zich mee. Denk aan het openen van nieuwe kantoren (waaronder het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam dat in Q1 2022 in gebruik wordt genomen), het aangaan van nieuwe huurcontracten, het verbouwen van bestaande kantoren, het introduceren van nieuwe serviceconcepten en het uitdenken en invoeren van een Global Hybrid Work Program.
In een boeiend betoog gaat Robin Hulsbos in op de diverse aspecten van zijn werk en afdeling. Wat komt er op je af als FM en Real Estate in een snel groeiend, internationaal bedrijf? Wat vraagt dat van je organisatie, van je mensen en over welke ‘bagage’ moet je beschikken om een functie als Global Facilities en Real Estate-directeur goed te kunnen vervullen?
1.3 Hybride werkomgeving en de uitdagingen voor FM (ronde tafel)
Gespreksleider: Jaap Kloos, Teamleider opleiding FM, Haagse Hogeschool
Gespreksdeelnemers:
-Maurice Verwer, directeur Facility Management en Business Support bij PwC
-Peter Jansen -Real Estate en Facilities manager | Nationale-Nederlanden
- Arrèn van Tienhoven, City Executive Rotterdam bij Arcadis
- Martine Atzema, Afdelingsmanager Human Facility Management bij ProRail
Werken na COVID-19 is drastisch veranderend. Veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze de overstap moeten maken van een traditionele naar een hybride werkomgeving waarbij sprake is van gedeeltelijk thuis en op kantoor werken. Die overgang leidt tot vragen zoals: hoe kom je tot een goede (hybride) werkplekstrategie en wat dat betekent hybride werken voor de indeling en inrichting van de werkomgeving, voor de facilitaire dienstverlening die wordt aangeboden, voor de grootte van de kantoren (vierkante meters inleveren of niet?) en voor het in verbinding blijven met collega's die één of meerdere dagen per week thuiswerken.
In een boeiend gesprek geven Maurice Verwer van PwC (finalist van de JLL Winning Workplace Award 2021), Peter Jansen van Nationale-Nederlanden (winnaar van de JLL Winning Workplace Award 2021) en Arrèn van Tienhoven van Arcadis (finalist van de JLL Winning Workplace Award 2021) antwoord op deze en andere vragen.
Sprekers: Sheryl Limburg, Manager Interim & Consultancy bij HEYDAY & Felicia Koning, Consultant bij HEYDAY
Zelfinzicht en zelfkennis zijn zowel privé als in je werkomgeving heel veel waard. Het is de basis voor persoonlijke ontwikkeling en voor succes in meerdere opzichten. Om tot zelfinzicht te komen zijn er verschillende mooie tools beschikbaar. Tijdens deze sessie gaan Sheryl en Felicia interactief met de deelnemers aan de slag met één van deze tools. De uitslag geeft je een concrete en accurate beschrijving van wie je bent en waarom je de dingen doet zoals je ze doet.
1.6 Smart buildings: trends, mogelijkheden en valkuilen
Spreker: Rowan de Bruin, Smart Office Advisor bij Mapiq
Veel bedrijven willen ‘iets met sensoren’, omdat ze dat ergens anders hebben gehoord. Maar als ze niet nadenken over het doel, dan heeft investeren in smart technologie weinig zin. Wat zijn slimme kantoren? Wat zijn de verschillende mogelijkheden qua technologie? Wat zijn de voordelen van een smart building voor de facility manager en hoe draagt een smart building bij aan de user experience? Hoe pak je een traject aan om een kantoor slim te maken, En last but not least: wat zijn de belangrijkste do's en don'ts in zo'n traject? Mede aan de hand van enkele referentiecases geeft Rowan antwoord op deze en andere vragen rondom smart buildings.
2.0 Rondleiding De Doelen (backstage)
Spreker: Edwin Steketee, Hospitality Manager bij De Doelen, Rotterdam
Concertgebouw, poppodium, congresruimte, festivalhart én rijksmonument in het hart van Rotterdam, dat is De Doelen. Samen met de congres- en evenementenbezoekers worden er ieder jaar ruim 650.000 bezoekers ontvangen.
Tijdens de rondleiding biedt Hospitality Manager Edwin Steketee een unieke blik achter de schermen van het tweede concertgebouw van Nederland: wat moet er op gebied van o.a. services, gastvrijheid en logistiek gebeuren om al die evenementen te faciliteren en bezoekers te ontvangen?
2.1. De toegevoegde waarde van 360FM (case Bridgestone Mobility Systems)
Sprekers: Marlous de Wit, Business Manager Vastgoed & Koen de Lange Business Manager bij D&B the Facility Group
Bij het realiseren van de optimale guest journey is het voor een FM'er van belang om vroegtijdig aangehaakt te zijn, zeker bij een Green Field-scenario. Een goed voorbeeld van ‘360fm’ (dus FM met een brede scope, zonder de focus te verliezen) is de case ‘BMS’ (Bridgestone Mobility Systems) in het recent opgeleverde ‘The Valley’ aan de Zuidas.
Ruim voor de oplevering van dit hoogwaardige multi-tenant pand is een breed facilitair team betrokken geweest bij planvorming, ontwerp en advies. Daarbij kwamen aspecten aan bod zoals veiligheid, beleving, schoonmaak, efficiënte exploitatie en inrichting. Het betreft hier een nauwe samenwerking met interieur design-partners, architecten, vastgoedeigenaar en leveranciers.
In een visuele presentatie nemen Marlous en Koen je mee door het proces en maken ze duidelijk hoe breed het palet is van de 360fm Facility Manager en hoe deze opereert, zowel als adviseur als partner.
2.2 & 4.4 Zo ontwerp je een food- en serviceconcept voor de werkomgeving
Sprekers: David Kulen, Creative Director bij enbiun en Board member bij The Dutch Institute of Food & Design & Wisse Stenchlak. Associate Partner bij enbiun
Wat is het geheim van een succesvol food- en hospitalityconcept in de werkomgeving? Van entree, bedrijfsrestaurant tot en met de pantry. En hoe ontwikkel je zo'n concept, zodat het naadloos aansluit bij de werknemers en de werkplekstrategie? Deze vragen staan centraal in de workshop van David Kulen. Een energieke sessie, met aandacht voor drie hoofdonderwerpen:
- visie op de rol van food, hospitality & wellbeing in de gebouwde omgeving;
- learnings vanuit spraakmakende projecten;
- aanpak om gezonde en werkende concepten te realiseren op basis van een creative blueprint.
2.3 Escaperoom: Escape the Waste
De meeste mensen vinden het scheiden van afval een saai onderwerp. Maar mensen produceren heel veel afval, meer dan 490 kilo per jaar waarvan 60% gescheiden wordt. Eigenlijk is iedereen zijn eigen afvalcoach. Toch gaat afval scheiden te vaak mis. Reden? Afval scheiden is een kunde en vraagt om kennis.
Tijdens jouw reis in deze unieke 'Escape the waste'-Escape Room gaat het niet alleen om kennis maar vooral om kunde. Aan de hand van uitdagende opdrachten, puzzels en raadsels ervaar je (samen met anderen) hoe het is om van grondstof tot afval te komen. Maar vooral ook wat er moet gebeuren om de circulaire transitie te maken.
2.4 “Het dilemma in de facilitaire duurzaamheidstransitie. Heb jij de oplossing?”
Spreker: Coen Neirinckx, Young Professional bij VFM & Ellen van der Veen, Managing Consultant bij VFM Facility Experts
De facilitaire branche levert een significante bijdrage aan de duurzaamheidstransitie, zo blijkt uit het facilitaire duurzaamheidsonderzoek van VFM. Organisaties hebben individueel al grote stappen gezet op onder andere CO2-reductie en social responsiblity. Om de volgende stap te kunnen zetten in de duurzaamheidstransitie beseffen facilitair aanbieders dat het nodig is om samen te werken. Dit kan ervoor zorgen dat de belangrijkste uitdagingen, zoals tijd, capaciteit, kennis en financiering, worden weggenomen. Dat klinkt logisch en als een mooi doel, maar in de praktijk blijkt dit toch niet zo eenvoudig.
Wat is namelijk het geval? Dienstverleners hebben ruim ingezet op duurzaamheid en het onderdeel gemaakt van hun (commerciële) propositie. En precies daar zit het dilemma, want het feit dat duurzaamheid is verworden tot een Unique Selling Point (USP), beperkt het collectieve oplossend vermogen van de markt. Hoe mooi zou het zijn als we als markt een gezamenlijk antwoord vinden op bijvoorbeeld CO2-reductie en duurzame inzetbaarheid.
In deze sessie zetten we jullie denkkracht in om samen concrete voorstellen voor samenwerking op het gebied van duurzaamheid op te stellen en uit te werken.
2.6 “Small steps spark big influence”
Sprekers: Alycia Biekram, manager Duurzaamheid & Development, Facilicom & Fenna Stevens, Projectmanager Energiemanagement, Facilicom
Gelukkig staat het thema Duurzaamheid steeds hoger op ieders agenda en dat is nodig ook. We moeten namelijk nu echt in de actie modus! De facilitaire branche speelt een belangrijke rol bij het verduurzamen van organisaties. Maar hoe zet je jouw ambities om naar acties die echt impact maken? Waar en hoe moet je beginnen? En op welke onderwerpen en diensten binnen de bedrijfsvoering ga je je focussen? Fenna Stevens en Alycia Biekram vertellen hoe je de weg aflegt van grote ambities zoals volledige sociale en circulaire bedrijfsvoering, naar het realiseren van die ambities. Ze staan hierbij ook stil bij praktijkcases, hun persoonlijke drive, overwinningen en obstakels.
Je staat aan het begin van jouw carrière en je wil alles goed doen, geen fouten maken. Daarom kan het soms lastig zijn om te dealen met tegenslagen. Maar wat als je tegenslagen zou kunnen ombuigen tot iets positiefs? Mislukkingen horen nu eenmaal bij het (werk)leven en zijn niet te vermijden. Wat wel te veranderen is, is jouw houding tegenover tegenslagen en falen. In deze sessie leer je hoe je op een andere manier naar falen kunnen kijken. Niet alleen door het te leren accepteren maar juist om verder te komen, door te zetten en er zoveel mogelijk van te leren.
Quiz Master: Niels Peters | Verenigingsondersteuner FMN en Consultant bij Ifmec
Niels Peters is zijn HBO-opleiding Facility Management aan de HAN begonnen bij Ifmec. Als consultant is hij nu bijna drie jaar gedetacheerd bij beroepsvereniging FMN, waar hij de rol van verenigingsondersteuner vervult: hij is het aanspreekpunt voor alle expertteams, commissies, communities en actieve vrijwilligers binnen de vereniging. Niels heeft tevens bijgedragen aan de oprichting van FMN Young.
3.3 Make Buildings WELL: hoe zorg ik voor een omgeving waar mensen zich welbevinden?
Sprekers: Pieter Buis, manager Expert & Data Services bij HEYDAY Facility Management & Shenna de Bruin, consultant bij HEYDAY Facility Management.
De wereld heeft gebouwen en faciliteiten nodig waarbij het draait om de mens. Ontworpen voor het leven, duurzaam en inspirerend. Plekken waar mensen productief zijn, gedijen en welke bijdragen aan het zich lichamelijk, geestelijk en sociaal goed voelen van mensen. Tijdens de sessie gaan Shenna en Pieter in op de vraag: hoe zorg ik voor een omgeving waar mensen zich welbevinden? Ze duiken in de wereld van de WELL Building Standard en geven praktische tips hoe je deze kan gebruiken. Daarnaast laten ze zien hoe young professionals bijdragen aan de ontwikkeling van welbevinden binnen HEYDAY en hoe ze dit toepassen bij opdrachtgevers.
3.4 Waarom CBS in vierkante meters investeert (en juist niet inkrimpt!)
Spreker: Nadine Wiskamp, Beleidsadviseur FM bij Centraal Bureau voor de Statistiek
Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft besloten om - tegen de trend in - juist in vierkante meters te investeren niet zoals andere organisaties vanwege de crisis vierkante meters in te leveren. Wat zijn de belangrijkste onderdelen van de huisvestingsstrategie van het CBS, wat zijn de beweegredenen achter de keuze om in vierkante meters uit te breiden, hoe geef je zo'n ontwerpfilosofie vorm en hoe past het nieuwe hybride werken hierin?
3.6 Facility Managers, pak die hoofdrol!| Duurzaamheid in de praktijk bij ISS en PwC
Sprekers: Esther ter Braak, Sustainability & Zero Waste manager ISS en Danique Lindner, Sustainability Leads bij ISS Facility Services
Het lijkt een slechte film waar we in zitten: milieuvervuiling, plastic soep, klimaatverandering, opwarming van de aarde. Helaas is het geen film, maar de harde werkelijkheid. Om deze dreigende verwoesting te stoppen zijn er nieuwe wetten opgesteld. In 2021 ging de Klimaatwet in met als doel de CO2-uitstoot te verlagen voor 2030. En de nieuwe verpakkingswet wordt in 2023 van kracht om afval te verminderen. Zal dit het turning point blijken in deze slechte film? Of komt er nog een plottwist en loopt het toch nog goed af? Facility Managers moeten nu de hoofdrol pakken en duurzame impact gaan maken. Hoe? Esther ter Braak (Sustainability & Zero Waste manager, ISS) en Danique Lindner (Sustainability Lead ISS voor PwC) nemen je mee aan de hand van de casus herbruikbare verpakkingen.
De elevator pitch is een ijzersterke manier om jezelf te introduceren op een unieke manier en ervoor te zorgen dat je onthouden wordt. Of je nu op een zakelijke borrel staat, een sollicitatiegesprek hebt of in het café een potentiële werkgever ontmoet, het komt altijd van pas. Na afloop van de sessie heb je een eerste versie van jouw pitch en de tools om deze constant te verbeteren.
4.3. Een wendbaar facilitair team met de FIT Challenge? Game on!
Sprekers: Simone van Gent, Projectmanager Facilitaire Coalitie en Facilitair Verbinder bij CSU & Lisa Waasdorp, Facilitair Verbinder bij CSU
Een flexibel facilitair team dat voortdurend meebeweegt en gastvrijheid bovenaan het prioriteitenlijstje heeft staan. Klinkt mooi toch? Maar hoe doen facilitaire teams dat in deze tijd met een veranderende werkomgeving? In de praktijk blijkt het noodzakelijk om het facilitaire team goed voor te bereiden op terugkerende gebouwgebruikers en op de hybride vorm van werken. Voor die voorbereiding heeft CSU de Facilitair Interactief Team (FIT) Challenge ontwikkeld, een spel dat er op een laagdrempelige, leuke en interactieve manier voor zorgt dat facilitaire teams fit zijn én blijven.
In hun sessie vertellen Simone en Lisa over hun ervaringen met het spel én ga je interactief aan de slag met elementen uit het spel. Samen doorlopen we de reis van de gast (bezoekers, medewerkers, studenten en leveranciers) en ontdek je hoe facilitaire teams gebouwgebruikers een warm en veilig gevoel kunnen geven.
4.6. Gezondste kantoor van Nederland: hoe heeft VGZ dat aangepakt?
VGZ staat voor samen werken aan een gezonder Nederland met toekomstbestendige zinnige zorg voor iedereen. Daarbij hoort het strategisch doel om de gezondste werkgever te zijn. De verzekeraar staat voor bevlogen medewerkers, duurzaam ondernemen, inclusie en solidariteit. Het hoofdkantoor van VGZ in Arnhem is het gezondste van Nederland. Het staat zelfs in de top 10 wereldwijd. De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan het ambitieuze doel om de WELL Building Standard v2, niveau Platinum te ontvangen. Geen geringe klus, want de WELL-standaard bestaat uit meer dan honderd onderwerpen. Van aanpassingen aan de klimaatinstallatie en de verlichting tot aandacht voor gezonde voeding en focus op mentale balans. In 30 minuten neemt Sanne je mee hoe VGZ dit heeft gedaan.
Facility Matters 2022
Registratiewebsite voor Facility Matters 2022Facility Matters 2022klantenservice@vakmedianet.nl
Facility Matters 2022klantenservice@vakmedianet.nlhttps://facilitymatters.facto.nl
2022-04-14
2022-04-14
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Facility Matters 2022Facility Matters 20220.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nog niet bekendNog niet bekend