1.4. Let’s talk about the future! 

Spreker: Karoline de Koning

Trendmatcher Karoline de Koning neemt je mee in hoe je zelf trends en ontwikkelingen kan ontdekken. Want het is leuk om naar een sessie te gaan en te horen welke trends er zijn, maar het is nog veel effectiever om zélf te weten hoe je trends kan spotten… En natuurlijk duiken we ook in de trends van 2020! Karoline kijkt er naar uit om samen met jou hét FM van de toekomst te creëren!

1.6. Grote organisaties, zo kom je tot meer uniformiteit in dienstverlening

Spreker: Floor van Dalen | Vattenfall

Hoe groter de organisatie, des te uitdagender het vaak is om tot optimale samenwerking te komen. Dat kan te maken hebben met zaken als bureaucratie, iedere afdeling en land z’n eigen toko en collega's die allemaal eigen ideeën hebben over alles rondom huisvesting en facilities. Hoe organiseer je dan als ondersteunende afdeling meer uniformiteit tussen deze afdelingen en de landen (gelijkwaardige huisvesting, overal hetzelfde werkplekconcept, et cetera).

 

1.7. The office Clean-up

Sprekers: Luna van Leeuwen en Anne Twilt | VFM

Wat kun jij als young FM-professional of student doen om de wereld te verbeteren? Kantoren zijn niet alleen een van de grootste vervuilers in termen van CO2-uitstoot, ook worden er dagelijks vrachtwagens vol afval afgevoerd. Steeds meer start-ups richten zich op zero-waste door materialen opnieuw te gebruiken. Zo maakt ‘Plastic Whale’ kantoormeubilair van plastic afval uit de grachten en maakt ‘Soop’ zeep van koffiedik en sinaasappelschillen. In deze workshop delen Anne en Luna een aantal gave voorbeelden van circulaire start-ups en ga je in teams circulair ondernemen met de grootste afvalstromen in FM.

2.1. Maak jij het verschil?

Spreker: Ernst-Jan Kruize | Gemeente Utrecht

Natuurlijk wil jij gasten/klanten als ze op kantoor zijn een goed gevoel geven. Daarom koos je voor dit vakgebied. Toch heb je inmiddels misschien ervaren dat klantbeleving en -tevredenheid door tal van andere factoren worden beïnvloed. Wat doet dit met jou? Berust je hierin en neem je gas terug? Of raak je juist verbeten of misschien zelfs gefrustreerd? Hoe bewaak je de balans, mobiliseer je jouw organisatie en zorg je ervoor dat jezelf geïnspireerd blijft werken aan verbetering van klantgerichtheid? In deze breakout sessie deelt Ernst-Jan Kruize zijn ervaringen. Een sessie over de uitdagingen van datagedreven werken, het realiseren van een gastvrije werkomgeving en het belang van Personal Branding.

2.2. en 3.2. 'Facility Management is hier echt verweven met het primair proces'

Spreker: Corine Dijkhuizen| Rotterdam Ahoy

Facility management in een leisure-omgeving is heel anders dan in een kantoor- of productie-omgeving. Corine Dijkhuizen, Manager Facility Services bij Rotterdam Ahoy, weet dat als geen ander. ‘Hier is Facility Management echt verweven met het primair proces. Iedere dag heb je te maken met een andere klant, gast of bezoeker, die bovendien ook nog eens betalen om hier een evenement te beleven, dat is dus heel anders dan in een kantooromgeving. De uitdagingen die dat met zich meebrengt zijn enorm, dat spreekt me zo aan.’ Een presentatie over de facilitaire uitdagingen die een dynamische omgeving als Rotterdam Ahoy met zich meebrengt, de evenementenlocatie waar onder meer De Vrienden van Amstel LIVE!, de MTV Music Awards, het North Sea Jazz Festival, grote vakbeurzen, sportevenementen als het ABN AMRO World Tennis Tournament en diverse EK’s en WK’s, familieshows en -beurzen worden georganiseerd. 

 

2.3. Circulair Office, het kantoor als grondstoffendepot

Sprekers: Annemiek Mikkers en Emile Zwerink

Een jaar jaar geleden is het consortium Circulair Office opgericht door 4 partijen die vanuit facilitair oogpunt kantoren wilden inrichten als grondstoffendepot. Afval is hierbij verleden tijd is. Met een one-stop-shop concept, supportive partners in de vorm van startup en een circulaire scan zijn de 4 partijen (Sodexo, Returnity, Bammens en Westerveld) gestart. Inmiddels zijn er 2 belangrijke mijlpalen bereikt: UWV Utrecht is onderweg om als 1e grondstoffendepot de showcase te worden en is de Circular Office accelerator ontwikkeld door Phi Factory waar facility managers, csr managers, inkopers van bedrijven online worden uitgedaagd via challenges.

2.4. De uitdagingen van een beginnend inkoper (en hoe ga je daarmee om) 

Spreker: Violette Krouwel

stel, je studeert af en start als inkoper. Je bent vanuit je studie bekend met de theorie van het inkoopproces, de organisatiemodellen en de Kraljic-matrix en denkt daarmee ver te komen. Maar al snel blijkt dat in de praktijk de dingen heel anders gaan, dat inkoop veel complexer is en je niet alles hebt geleerd in de schoolbanken.  Het overkwam Violette Krouwel, toen ze na haar studies Facility management (Bachelor) en Strategisch Management (master) in een inkoopfunctie ging werken. 
Nu, enkele jaren later en zeker 50 aanbestedingen verder, deelt zij de belangrijkste lessen uit haar praktijkervaring. Ze geeft in haar presentatie antwoord op deze vragen: hoe gaat inkoop er écht aan toe in organisaties, welke uitdagingen kun je verwachten als beginnend inkoper en wat zijn belangrijke tips om hiermee om te gaan.

 

2.6. Werkgeluk: kun je dat leren? 

Spreker: Nancy Houtman-Gisberts, communicatieadviseur Facilicom Group

Samen werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen. Dat is de missie van Facilicom Group. Die ambitieuze doelstelling willen we zo tastbaar mogelijk maken. Het thema werkgeluk doet dat voor ons. Nancy vertelt je meer over hoe je vanuit communicatie lading geeft aan werkgeluk.

  • Hoe activeer en inspireer je alle medewerkers; van management tot aan medewerkers op de werkvloer?
  • Welke strategieën zet je in?
  • Wat zijn de lessons learned?

2.7. 3.7 en 4.7 Office Chair Workout

Trainer: Thomas Jans 

Wat gebeurt er als een personal trainer en een bedrijf dat stoelen verkoopt de krachten bundelen? Dan krijg je een Office Chair Workout!

Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? En ben je vooral niet bang om fysiek tot het randje te gaan? Doe dan mee met deze workout, die je wordt aangeboden door personal trainer Thomas Jans en Rohde & Grahl.

Een stoel erbij pakken is bij de workouts van omroep Max alleen voor diegenen die het niet kunnen bijbenen. Tijdens deze hippe workout word je juist uitgedaagd om de mogelijkheden van de Xilium bureaustoel maximaal te gebruiken, voor optimaal resultaat.

Pak er dus vooral een stoel bij (eat your heart out Olga Commandeur! ;-) ).

3.3. Employee engagement – a long-lasting relationship of reciprocity

Spreker: Annemarie Wolfrat | TOPdesk

Betrokken medewerkers zijn gezonder, gelukkiger én productiever. Klanten van organisaties met een hoge medewerker betrokkenheid zijn tevredener. Dus waarom focust niet elke organisatie hierop? Goeie vraag, want het maakt de wereld van de medewerker en de organisatie leuker en productiever. Maar let jij op de cijfers van medewerker betrokkenheid of -tevredenheid wanneer je een nieuwe baan zoekt? Laat Annemarie Wolfrat je meenemen aan de hand van TOPdesk als voorbeeld hoe dit ook voor jou een onderscheidende factor kan zijn bij het vinden van jouw beste werkgever!

 

3.4. Als je kijkt, hoe je keek , zie je wat je zag

Sprekers:Tanja Zuijderwijk en Tamara Agatz Hogeschool Rotterdam 

Of het nu gaat om een werkomgeving of een buitenomgeving, als je er naar kijkt zoals je altijd hebt gedaan, blijf je zien wat je altijd al hebt gezien. Maar de manier waarop je naar zaken kijkt veranderen is niet zo gemakkelijk. In hun sessie nemen Tamara en Tanja je mee in de wereld van observeren en de invloed van 'plinten' van de gebouwen in het gebied. Ze laten zien hoe je op een andere manier kunt kijken naar gebouwen en bijbehorende gebieden. Ga de uitdaging aan en ervaar hoe de dynamiek verandert als je menselijke gebouwen en gebieden creëert. In de sessie leer je met eigen ogen te kijken naar de omgeving, een techniek die jij direct kunt toepassen in je dagelijkse werk.

 

3.6. De rol van van Talent in the War for Talent 

Spreker: Rémon Werkman | Arrange Interim

In deze sessie gaat Rémon, aan de hand van kennis en ervaring met de binding van talent aan een organisatie, dieper in op de actuele 'War for Talent'. Rémon benaderd dit vanuit het begrip 'employer of choice' en de wijze waarop je door het creëren van gelukkige medewerkers meer binding kan realiseren. Uiteraard is een belangrijke focus gedurende deze kennissessie de rol van facilitair management bij het aantrekken en behouden van talent. 

  • Welke rol speel jij als Talent in the 'War for Talent' en hoe kun jij zorgen dat je terechtkomt bij de werkgever die bij jou past?
  • De uitgangspunten van werkgeluk als middel voor het aantrekken en binden van talent
  • De rollen van HRM en FM in werkgeluk en de War for Talent
  • Hoe kan FM bijdragen aan het aantrekken en het binden van medewerkers?

4.1. Moonwalk through life 

Spreker: Richard van der Put | Mind Elevators

Er gaan dagelijks zo'n 40.000 gedachten door jouw hoofd. De meeste van deze gedachten gaan over het verleden of de toekomst: wat heb ik al afgewerkt en wat moet ik nog allemaal doen? Je bent het meest productief als je functioneert in het NU, maar dan moet jouw hoofd leeg zijn om je te kunnen concentreren op je taak. Tijdens deze sessie leer je om slimmer te werken met minder stress. 
 

 

  • Overzicht creëren in een hectische wereld
  • Plannen en prioriteiten stellen
  • Uitstelgedrag aanpakken

> Bekijk alvast de vlog van Richard

 

4.2. Pitch like a CHAMP

Spreker: Farah Coppola | Mind Elevators

De elevator pitch is een ijzersterkte manier om jezelf te introduceren op een uniek manier. Of je nu op een zakelijke borrel staat, een sollicitatiegesprek hebt of in het café een potentiële werkgever ontmoet, het komt altijd van pas. Met de 5 elementen van het C.H.A.M.P. model ben jij onderscheidend en zal jij een goede indruk achterlaten. In deze sessie zorgen we ervoor dat je kunt pitchen als een echte C.H.A.M.P. 

 

 

  • Hoe maak je een onderscheidende pitch?
  • Hoe zorg je ervoor dat je onthouden wordt?
  • Aan de slag met jouw CHAMP pitch!

> Bekijk alvast de vlog van Farah

 

4.3. The Innovation Pyramid; Done with the Innovation Theater? Ready to make real impact!

Sprekers: Douwe Driehuis en Marjolijn Jansen

Je wordt tegenwoordig doodgegooid met hackathons, design thinking workshops, en start-up pitches. Gave events om aan mee te doen. Maar wat is het uiteindelijke doel? Echte resultaten blijven vaak uit... Douwe Driehuis en Marjolijn Jansen leggen aan de hand van de ISS Innovation Pyramid uit wat de beste uitgangspunten zijn om je innovaties wel echt te laten slagen.

4.4. Naar een gezonde werkomgeving, zo doet Menzis dat

Sprekers: Bart In 't Velt en Bart van Roekel

Niet goed doordachte werkomgevingen kunnen tot stress, burn-outs en andere gezondheidsklachten leiden. Menzis heeft bij de herinrichting van de kantoren in Wageningen, Enschede en Groningen een integrale aanpak toegepast, die leidt tot een flexibele en gezonde werkomgeving waarbij niet alleen de fysieke activiteiten maar ook de mentale gesteldheid van medewerkers centraal staat. Alle locaties zijn inmiddels opgeleverd en het project richt zich op het duurzaam borgen van resultaten. Welke keuzes zijn bij de herinrichting gemaakt en hoe kun je het effect van gemaakte keuzes meten en borgen? Aan de hand van deze case vol praktische tips tonen de sprekers hoe de werkomgeving aantoonbaar positief gezonder is geworden.

4.6. Data in FM

Spreker: Klaas-Jan de Vries| HEYDAY

Is data het nieuwe goud voor de facility manager? Big data staat steevast in het rijtje van de grote trends van de toekomst. Het exponentieel groeiende aanbod van facilitaire data lijkt in ieder geval geen show-stopper te zijn. Succesverhalen van data-gedreven organisaties creëren hoge verwachtingen van big data. Volgens Klaas-Jan de Vries, Manager Data & Technologie bij HEYDAY Facility Management, ligt de sleutel tot dit succes in het vertalen van data naar bruikbare inzichten en (verbeter)acties. Maar hoe zorg je ervoor dat je als facility manager impact maakt en niet verdrinkt in de enorme hoeveelheid facilitaire data? In deze kennissessie neemt Klaas-Jan je mee in de mogelijkheden van facilitaire data-analyse. De waarde ligt immers niet in de data zelf, maar in de inzichten die je krijgt door analyseren ervan.