Kennissessie: Toekomst van de werkomgeving: waar gaat het naar toe? 

Denktanksessie o.l.v. Tanja Zuijderwijk, hoofddocent opleiding Facility Management, Hogeschool Rotterdam en Tamara Agatz, hogeschooldocent opleiding Facility Management, Hogeschool Rotterdam

Door corona heeft de overheid zowel in de privé- als werksfeer tal van maatregelen genomen die het virus (verder) moeten indammen. Dat levert niet alleen voor de facilitaire branche vragen op, maar ook in het HBO-FM onderwijs. Immers, waar een jaar geleden nog werd lesgegeven over het efficiënter gebruik van m2 in verband met een tekort aan werkplekken, of over de problematiek rondom mobiliteit, is dat nu niet meer de realiteit.

Tal van vragen doemen op. Hoe ziet de werkomgeving van de toekomst eruit?  Gaan we echt meer thuiswerken? Hoe zorg je voor sociale cohesie als mensen meer thuiswerken? Welke rol en functie krijgen al die kantoorpanden die nu en straks leeg staan?  En hoe zit het met de services die daar worden aangeboden? En wat betekent alle veranderingen voor de (toekomstige) facility professional?

Vragen waar nog geen heldere antwoorden op zijn. Reden dus om onder leiding van Tanja Zuijderwijk en Tamara Agatz met elkaar het gesprek aan te gaan. Doe mee met deze denktanksessie, deel je kijk op de toekomst van de werkomgeving en laat je inspireren en verrassen door de visie van anderen.

Kennissessie: Thuisweken na corona: hoe zorg je voor sociale cohesie en verbondenheid?

Spreker: Nick Lettink, adviseur en procesbegeleider bij YNNO 

Nu we zo goed als volledig thuiswerken en de deuren naar de open werkomgeving straks bij veel organisaties nog maar beperkt opengaan, zijn het voorkomen van eenzaamheid en het zorgen voor verbinding en sociale cohesie belangrijke aandachtspunten. Niet alleen voor nu, maar ook voor de lange termijn.

Een sessie over hoe organisaties om kunnen gaan met de vraag hoe medewerkers verbonden blijven met elkaar, het team en de organisatie als we elkaar straks nog maar beperkt zien ‘op kantoor’.

Kennissessie: Innoveren in FM, hoe lukt jou dat wél? 

Spreker: Kos Fourkiotis, manager innovatie bij CSU

Voor facilitaire organisaties die al succesvol zijn is innoveren - in de relatief traditionele markt van FM - niet van wezenlijk belang om op korte termijn te kunnen presteren. Maar voor de middellange en langere termijn is dat anders, dan is een florerend innovatie-  en veranderklimaat zeker nodig om van toegevoegde waarde te kunnen zijn voor de klant. Maar hoe doe je dat? In een prikkelend betoog vol passie voor innovatie besteedt Kos Fourkiotis aandacht aan onder meer de volgende vragen:

  • Hoe initieer en organiseer je facilitaire innovatie eigenlijk?
  • Wat is verandermanagement in een organisatie met tienduizenden medewerkers?
  • Wat is het verschil tussen 'gevraagd' en 'ongevraagd' innoveren? 
  • Hoe werk je aan een bedrijfscultuur waar de bereidheid om te veranderen heel gewoon is wordt?
  • Hoe zorg je ervoor dat fouten maken niet 'mag' maar 'moet'?
  • Hoe organiseer je vernieuwingsprojecten met en voor collega's?
  • Hoe verleid en begeleid je collega's, klanten, leveranciers om een vernieuwing gezamenlijk succesvol te introduceren?
  • Op welke manier kunnen (of moeten?) jonge facility professionals in een organisatie bijdragen aan facilitaire innovaties?

Kennissessie: Hospitality op de schop!

Spreker: Diane van Dijk is Directeur Commercie & Hospitality bij CSU

Welke inzichten hebben we in de afgelopen maanden opgedaan? Wat is er veranderd als we kijken naar klant- en medewerkersbeleving? Hoe houden we medewerkers die (grotendeels) op afstand werken, op de lange termijn betrokken, productief en gezond? Hoe zorgen we ervoor dat mensen plezier houden in hun werk? Dat ze het gevoel houden ‘erbij te horen’, ‘aangesloten te zijn’ en ‘gezien te worden’? We worden straks allemaal bezoekers, omdat het minder vanzelfsprekend is om elke dag naar kantoor te gaan. Dit vraagt veelal een andere visie op Hospitality dan nu het geval is. Kortom, Hospitality gaat op de schop.

In gesprek met: Renske Hofstede

Facility coördinator bij Alliance Healthcare

Renske is sinds een jaar verantwoordelijk voor het facilitaire proces van de 60 Boots apotheken van Alliance Healthcare, een groot farmaceutisch bedrijf wat de distributie van medicijnen verzorgt. 'Elke dag is anders en leer ik weer wat bij, dit maakt de functie erg leuk!'