Sessies
Elke sessie wordt gegeven door een professional die vanuit zijn of haar eigen expertise visie, kennis en ervaringen deelt.
KEYNOTE: Anders kijken, Veranderen en ons brein
Sprekers: Paul Smit en Arno Folkerts
Daar waar verandermanagement in veel gevallen (zo'n 70%!) mislukt, zien we in deze coronacrisis dat het gedrag van veruit de meeste mensen opeens wél verandert.
Hoe werkt veranderen eigenlijk? Hoe verloopt dat precies in ons brein? Hoe reageren mensen op een crisis? Welke inzichten kunnen we gebruiken als het gaat om vertrouwen, samenwerking en communicatie? En hoe ontstaat leiderschap?
In een herkenbaar, toepasbaar en humoristisch betoog, vol leerzame neurowetenschappelijke inzichten, delen keynote-sprekers Paul Smit en Arno Folkerts hun inzichten in verandering, wendbaarheid en samenwerking.
KEYNOTE: Gefocust blijven in tijden van afleiding, zo doe je dat
Spreker: Stefan van der Stigchel| Universiteit Utrecht
Aandachtsexpert en hoogleraar cognitieve psychologie aan de Universiteit Utrecht en auteur van de bestsellers Concentratie en Grip op je aandacht.
Het is tegenwoordig moeilijker dan ooit om je langer dan een paar minuten onafgebroken te concentreren. Dat heeft onder meer te maken met de enorme hoeveelheid mails, appjes, pushberichten, video's en dergelijke die dagelijks over ons worden uitgestort. Voor velen is dat een probleem, want concentratie is onmisbaar om creatief en productief te kunnen werken.
Cognitief psycholoog prof. Stefan van der Stigchel laat zien hoe concentratie werkt, maakt duidelijk hoe we ons werkgeheugen soms verkeerd gebruiken, geeft een toelichting op de nieuwste wetenschappelijke inzichten en bespreekt technieken waarmee je je concentratie langer vast kunt houden. In zijn presentatie komen de volgende vragen aan bod:
• Hoe kun je - volgens wetenschappelijk onderzoek - omgaan met alle afleiding in je omgeving?
• Waarom is multi-tasken soms wel een goed idee?
• Hoe kun je efficient thuiswerken?
• Hoe ga je om met videobellen?
• Hoe deel je je ideale pauze in?
KEYNOTE: Scoren met een pro-actieve mindset? Jij bent aan zet! (Zo doen ondernemers in Silicon Valley dat!)
Spreker: Dorit Roest | Creatief Ondernemer
De corona-pandemie zorgt voor enorme veranderingen, ook in facility management en huisvesting. Het is de kunst om deze en andere veranderingen als een inspirerende en gave uitdaging te zien, waar je vol energie mee omgaat. Want als je dat kunt, maak je stappen. Maar hoe doe je dat? Wat enorm helpt is te zorgen voor de juiste mindset, want dat is iets waar je zelf altijd controle over hebt. Vanuit San Francisco vertelt ondernemer Dorit Roest wat de pro-actieve en optimistische mindset uit Silicon Valley jou allemaal kan leren, zodat je op korte termijn voortvarend en positief met veranderingen kunt omgaan.
> Bekijk hoe Dorit een proactieve mindset toepast in coronatijd
KEYNOTE: Smart Facility op Schiphol
Spreker: Marthe Doornbos | Royal Schiphol Group
In haar praktijkcase vertelt Marthe over de terminal van luchthaven Schiphol. Deze wordt namelijk steeds slimmer. Sensoren zorgen voor real-time data, bijvoorbeeld over hoe reizigers de toiletfaciliteiten ervaren. Door daar direct op te acteren kan een betere service worden verleend aan de reiziger en kan het dienstverleningsniveau omhoog. Maar hoe doen we dat recies?
KEYNOTE: FM in ziekenhuis Bernhoven in coronatijd. Suzan Vink in gesprek met: Robbert Godschalk, manager Service Management bij Ziekenhuis Bernhoven.
Het zijn zeer uitdagende tijden voor het Bernhoven ziekenhuis, een middelgroot ziekenhuis in Uden (320 beschikbare bedden, 180 medisch specialisten en 2.200 medewerkers) dat tijdens de eerste coronagolf het zwaarst getroffen ziekenhuis in Nederland werd. Net als in die periode wordt ook in de huidige coronatijd het uiterste van het personeel verwacht, iets dat beslist ook voor de ondersteunende afdelingen, waaronder het facilitair bedrijf, geldt.
In gesprek met dagvoorzitter Suzan Vink vertelt manager Service Management Robbert Godschalk welk effect de pandemie heeft (gehad) op de werkzaamheden en dienstverlening van het Facilitair Bedrijf. Daarbij komt zowel de absolute crisisfase tijdens de eerste golf als de huidige situatie aan de orde. Ook gaat hij in op hoe hij op basis van zijn leiderschapsstijl ervoor zorgt dat de medewerkers iedere dag weer het beste uit zichzelf halen, dit alles om het primair proces optimaal te ondersteunen.
Praktijkcase: De impact van Covid-19 op De Kuip
Spreker: Harro van Est MFM, Manager Facilitair Zaken bij Stadion Feyenoord
In een interactieve presentatie heeft Harro van Est inzicht in de facilitaire processen achter de schermen van een groot stadion. Daarnaast belicht hij de impact van Covid-19 op de (financiële) situatie van de organisatie. Voor de nieuwbouw (Feyenoord City) heeft Covid-19 zowel een negatieve als een positieve uitwerking. Een fascinerende en leerzame doorkijk in de vele facilitaire processen in een unieke werkomgeving.
Kennissessie: Laat de ruimte in je voordeel werken!
Verbeter gedrag en beleving met behulp van omgevingspsychologie.
Spreker: Linde van de Brink | Planterra
In deze sessie een korte inleiding in een vakgebied dat alle facilitaire professionals zouden moeten kennen: Omgevingspsychologie. Dit vakgebied helpt om te begrijpen hoe je welbevinden, beleving en gedrag kunt verbeteren. Als je als facilitair manager de belangrijkste principes en voorbeelden uit de omgevingspsychologie kent en kunt toepassen, weet je hoe de ruimte kan bijdragen aan een positieve ervaring voor medewerkers, bezoekers of bewoners en hoe je hen kunt helpen met duurzamer en gezonder gedrag.
Kennissessie: Meer impact door Personal Branding
Spreker: Jocelyn Rebbens | Rebbels
Als facility professional weet je zelf best goed wat je kunt en wat je leuk vindt. Maar is dat ook duidelijk voor anderen? Weten je collega’s, je management en je relaties dit ook? Onbekend maakt namelijk onbemind!
Vandaag de dag moet je meer van je zelf laten zien! De digitale ontwikkelingen, datascience en vergaande automatisering vragen om onderscheid en persoonlijke impact. Zowel in live contact als via online videomeetings en presentaties. Zorg er dus voor dat jouw toegevoegde waarde als facility expert gezien wordt en dat jezelf positief en met zelfvertrouwen op de kaart zet! Zodat je in de picture bent als de interessante rollen, opdrachten en projecten verdeeld worden.
Onderwerpen waar Jocelyn aandacht aan besteedt:
• Personal Branding: Wat betekent het? Hoe werkt het?
• Noodzaak & do’s Personal Branding professionals
• Start in 3 stappen: Identiteit, Imago en Impact (model @ReBBels)
• Test je Spiegelbeeld!
• Psychologie van de eerste indrukken (live & online)
• Vol zelfvertrouwen uitdragen en delen van je Personal Brand: tips en brand paspoort om na de sessie mee te starten.
Kennissessie: GEN Z, de Woke-workplace en hybride werken
Spreker: Harold Coenders| partner/director bij Colliers International Corporate Solutions
'Oké Boomer, het tijdperk Gen Z dient zich aan in een wereld gedomineerd door Yold-ers en is op zoek naar de Woke Workplace.' Wie deze zin niet goed begrijpt, moet zeker deelnemen aan deze sessie!
Gen Z, de 100% mobiele savvy-generatie, brengt nieuwe dynamiek op de werkplek. Ze gebruiken een andere taal, een nieuwe manier van communiceren en verwachten vooral bij te dragen aan een zinvol, hoger doel in het leven. Bovendien betreedt Gen Z de werkomgeving in een nieuwe wereld waar hybride werken centraal komt te staan. Welke eisen stelt Gen Z aan hybride werken? De belangrijkste verwachting van deze generatie is dat de werkplek 'Woke' moet worden. Wat houdt Woke in, welke invloed heeft het op de werkplek en hoe kun je een geloofwaardige Woke-werkplek creëren?
Een sessie over nieuwe verwachtingen, het omarmen van nieuwe kansen en de veranderingen in de werkomgeving van de toekomst.
Kennissessie: Een kijkje in het leven van een Interim Facility Professional en het belang van vitaliteit
Sprekers: Michelle Wicklert en Anissa de Korte| interim professional bij Arrange Group en Jil Siegersma| coach bij Arrange Group
Tijdens dit webinar vertellen Michelle Wickert en Anissa de Korte alles over het werk als Interim Facility Professional. Ze hebben inmiddels uitdagende opdrachten gedaan bij organisaties zoals Booking.com, PostNL en Sodexo. Hoe ziet het werk er inhoudelijk en qua vorm uit? En wat zijn de pluspunten en de minpunten? Daarnaast geeft Jil Siegersma haar visie op het belang van vitaliteit en legt ze uit waarom daar bij ArrangeGroup zoveel aandacht aan wordt besteed.
Kennissessie: Ronde Tafel Carrière en Werkgeluk
Gespreksleider: Jaap Kloos, teamleider opleiding Facility Management, Haagse Hogeschool
Is het thema werkgeluk de nieuwe heilige graal in facility management? In steeds meer organisaties staat het onderwerp op de bestuurlijke agenda. En door de huidige coronacrisis staat werkgeluk volop in de schijnwerpers. Werkend Nederland zoekt naarstig naar een nieuwe balans tussen thuis- en kantoorwerken. Hoe blijf jij gelukkig in je werk en wat zijn elementen om werkgeluk te stimuleren? En hoe belangrijk is werkgeluk voor de nieuwe generatie facility managers?
Onder leiding van hogeschooldocent Jaap Kloos discussiëren experts en facility professionals, waaronder Judith Martens (Manager Facility & Real Estate bij Holland Casino), Veronique Kilian (werkgelukdeskundige en auteur van de bestseller "Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties!", Wilfried Polman (eigenaar Leef Gelukkig en Gezond) en Cennet Kumas (Bachelor FM, Haagse Hogeschool 2020, afgestudeerd op het thema interne social impact) gaan ze in op onder meer de volgende vragen:
- Wat is werkgeluk?
- Welke factoren zijn bepalend voor werkgeluk?
- Wat kan/moet een werkgever doen om werkgeluk te bevorderen?
- Wat kun je zelf doen om gelukkig in je werk te worden?
Kennissessie: Toekomst van de werkomgeving: waar gaat het naar toe?
Denktanksessie o.l.v. Tanja Zuijderwijk, hoofddocent opleiding Facility Management, Hogeschool Rotterdam en Tamara Agatz, hogeschooldocent opleiding Facility Management, Hogeschool Rotterdam
Door corona heeft de overheid zowel in de privé- als werksfeer tal van maatregelen genomen die het virus (verder) moeten indammen. Dat levert niet alleen voor de facilitaire branche vragen op, maar ook in het HBO-FM onderwijs. Immers, waar een jaar geleden nog werd lesgegeven over het efficiënter gebruik van m2 in verband met een tekort aan werkplekken, of over de problematiek rondom mobiliteit, is dat nu niet meer de realiteit.
Tal van vragen doemen op. Hoe ziet de werkomgeving van de toekomst eruit? Gaan we echt meer thuiswerken? Hoe zorg je voor sociale cohesie als mensen meer thuiswerken? Welke rol en functie krijgen al die kantoorpanden die nu en straks leeg staan? En hoe zit het met de services die daar worden aangeboden? En wat betekent alle veranderingen voor de (toekomstige) facility professional?
Vragen waar nog geen heldere antwoorden op zijn. Reden dus om onder leiding van Tanja Zuijderwijk en Tamara Agatz met elkaar het gesprek aan te gaan. Doe mee met deze denktanksessie, deel je kijk op de toekomst van de werkomgeving en laat je inspireren en verrassen door de visie van anderen.
Kennissessie: Thuisweken na corona: hoe zorg je voor sociale cohesie en verbondenheid?
Spreker: Nick Lettink, adviseur en procesbegeleider bij YNNO
Nu we zo goed als volledig thuiswerken en de deuren naar de open werkomgeving straks bij veel organisaties nog maar beperkt opengaan, zijn het voorkomen van eenzaamheid en het zorgen voor verbinding en sociale cohesie belangrijke aandachtspunten. Niet alleen voor nu, maar ook voor de lange termijn.
Een sessie over hoe organisaties om kunnen gaan met de vraag hoe medewerkers verbonden blijven met elkaar, het team en de organisatie als we elkaar straks nog maar beperkt zien ‘op kantoor’.
Kennissessie: Innoveren in FM, hoe lukt jou dat wél?
Spreker: Kos Fourkiotis, manager innovatie bij CSU
Voor facilitaire organisaties die al succesvol zijn is innoveren - in de relatief traditionele markt van FM - niet van wezenlijk belang om op korte termijn te kunnen presteren. Maar voor de middellange en langere termijn is dat anders, dan is een florerend innovatie- en veranderklimaat zeker nodig om van toegevoegde waarde te kunnen zijn voor de klant. Maar hoe doe je dat? In een prikkelend betoog vol passie voor innovatie besteedt Kos Fourkiotis aandacht aan onder meer de volgende vragen:
- Hoe initieer en organiseer je facilitaire innovatie eigenlijk?
- Wat is verandermanagement in een organisatie met tienduizenden medewerkers?
- Wat is het verschil tussen 'gevraagd' en 'ongevraagd' innoveren?
- Hoe werk je aan een bedrijfscultuur waar de bereidheid om te veranderen heel gewoon is wordt?
- Hoe zorg je ervoor dat fouten maken niet 'mag' maar 'moet'?
- Hoe organiseer je vernieuwingsprojecten met en voor collega's?
- Hoe verleid en begeleid je collega's, klanten, leveranciers om een vernieuwing gezamenlijk succesvol te introduceren?
- Op welke manier kunnen (of moeten?) jonge facility professionals in een organisatie bijdragen aan facilitaire innovaties?
Kennissessie: Hospitality op de schop!
Spreker: Diane van Dijk is Directeur Commercie & Hospitality bij CSU
Welke inzichten hebben we in de afgelopen maanden opgedaan? Wat is er veranderd als we kijken naar klant- en medewerkersbeleving? Hoe houden we medewerkers die (grotendeels) op afstand werken, op de lange termijn betrokken, productief en gezond? Hoe zorgen we ervoor dat mensen plezier houden in hun werk? Dat ze het gevoel houden ‘erbij te horen’, ‘aangesloten te zijn’ en ‘gezien te worden’? We worden straks allemaal bezoekers, omdat het minder vanzelfsprekend is om elke dag naar kantoor te gaan. Dit vraagt veelal een andere visie op Hospitality dan nu het geval is. Kortom, Hospitality gaat op de schop.
In gesprek met: Renske Hofstede
Facility coördinator bij Alliance Healthcare
Renske is sinds een jaar verantwoordelijk voor het facilitaire proces van de 60 Boots apotheken van Alliance Healthcare, een groot farmaceutisch bedrijf wat de distributie van medicijnen verzorgt. 'Elke dag is anders en leer ik weer wat bij, dit maakt de functie erg leuk!'
Facility Matters 2020
Facility Matters 2020lindavaniwaarden@vakmedianet.nl
Facility Matters 2020lindavaniwaarden@vakmedianet.nlhttps://facilitymatters.facto.nl/homee
2020-11-17
2020-11-18
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Facility Matters 2020Facility Matters 20200.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nog niet bekendNog niet bekend